تبلیغات
Hamed Game - مشخصات فنی:

Hamed Game

*** هر چیزی درباره ی بازی ***

 
مشخصات فنی:



پردازنده مرکزی (CPU)



پردازنده مركزی در كنسول XBOX 360 با نام رسمی Xenon توسط شركت مایكروسافت و Waternoose توسط شركتIBM نامیده می‌شود. این پردازنده به صورت سه هسته‌ای و براساس ساختار پردازنده پاور پی‌سی طراحی شده است.


پردازنده XBOX 360 با بهره‌گیری از فناوری نود نانومتری طراحی شده است و از 165‌‌میلیون ترانزیستور بهره می‌برد. البته طبق گزارش‌های اعلام شده قرار است این پردازنده با فناوری 65‌‌نانومتری در سال 2007 برای كنسول XBOX 360 طراحی شود كه این عامل باعث كاهش گرمای تولیدیِ این پردازنده و افزایش كارایی آن می‌گردد.


به‌طور كلی سه هسته موجود در این پردازنده به صورت موازی و در فركانس 2/3‌‌گیگاهرتز فعالیت می‌كنند كه این عامل باعث افزایش كارایی این واحد پردازشی در محاسبات پیچیده می‌شود.


Xenos نام اختصاصی پردازنده گرافیكی كنسول 360‌XBOX است كه شركت ATi آن را طراحی كرده است. این پردازنده گرافیكی با نام رمز 1C و گاهی 500R در شركت ATi نامیده می‌شود. چیپ‌ست Xenos شامل دو ساختار جدا از یكدیگر است. اولین قسمت این چیپ‌ست مربوط به واحد پردازش گرافیكی است كه بیشترین قسمت از فضای این چیپ‌ست را اشغال نموده است. قسمت دوم این چیپ‌ست حافظه سریعی به نام eDRam است كه در سمت چپ واحد پردازش گرافیكی قرار دارد.


چیپ‌ست Xenos در كنسول XBOX 360 در مجموع دارای 315‌‌میلیون ترانزیستور است كه از این مقدار 235‌‌ میلیون ترانزیستور مربوط به واحد پردازش گرافیكی و پنجاه میلیون مربوط به حافظه eDRam است. واحد پردازش گرافیكی در این كنسول در فركانس پانصدمگاهرتز فعالیت می‌كند و با استفاده از فناوری نود نانومتری طراحی شده است.



در كنار واحد پردازش گرافیكی حافظه ده مگابایتی eDRam وجود دارد كه با سرعت سیصد مگاهرتز فعالیت می‌كند. این حافظه همانند واحد پردازش گرافیكی از فناوری نود نانومتری برای طراحی بهره می‌برد. حافظه eDRam از دو بخش اساسی تشكیل شده است:



1-حافظه: این قسمت وظیفه ذخیره اطلاعات كلی مورد نیاز برای پردازنده گرافیكی را برعهده دارد. علاوه بر این، قسمت اطلاعاتی كه در بخشlogic مورد پردازش قرار می‌گیرد را در خود ذخیره می‌نماید و در زمان مشخصی به این واحد انتقال می‌دهد.


2-واحد منطقی: این واحد پردازشی توسط شركت NEC در ساختار eDRam طراحی شده است و وظیفه آن پردازش قابلیت‌هایی مانند رنگ تصاویر، آمیختن پرتوهای نوری برای افزایش كیفیت و دقت تصاویر و تصحیح سطوح ناصاف است. هدف از طراحی این واحد پردازش، اجرای روان‌تر تصاویر سه‌بعدی در بالاترین كیفیت و بیشترین میزان فریم است.



سایر مشخصات پردازنده گرافیكی XBOX 360 عبارتند از:


1-وجود 48‌‌مسیر پیشرفته موازی برای محاسبات پیشرفته گرافیكی
2-معماری سایه‌زنی مشترك كه امكان پردازش دستورالعمل‌های سایه‌زنی پیكسلی و راسی را در هر یك از لوله‌ها میسر می‌سازد. (در این حالت هر یك از لوله‌های پردازشی، قابلیت اجرای انواع سایه زنی پیكسلی و راسی را دارد)
3-پشتیبانی كامل از سایه‌زنی نسخه 3 برای پردازش بازی‌های جدید
4-قابلیت پردازش 48 میلیارد دستورالعمل سایه زنی در ثانیه كه می‌تواند توان پردازشی چشمگیری را در اجرای بازی‌‌ها به‌وجود می‌آورد.
5-مكان پردازش پانصدمیلیون مثلث در ثانیه كه اجرای سریع تصاویر سه بعدی پیچیده را میسر می‌سازد.
6- برخورداری ازTexel Fillrate حدود هشت گیگاتكسل در ثانیه كه از رابطه زیر قابل محاسبه است:
فركانس پردازنده گرافیكی‌* حداكثر تعداد بافت گذاری = میزان گیگاتكسل
500 * 16 = 8 گیگا تكسل
7-میزانPixel Fillrate ، شانزده گیگاپیكسل در ثانیه كه برای پردازش پیشرفته‌ترین بازی‌ها مناسب است.
‌8-‌ قدرت پردازش 24‌‌میلیارد نقطه در ثانیه توسط پردازنده گرافیكی (درصورت فعالیت همزمان پردازنده گرافیكی وCPU كنسول XBOX 360 قادر به پردازش 6/33 میلیارد نقطه در ثانیه است)





حافظه
كنسول XBOX 360 مجهز به 512 مگابایت حافظه از نوع 3GDDR است كه با فركانس هفتصد مگاهرتز فعالیت می‌كند. این حافظه متعلق به شركت سامسونگ است كه قادر به تامین اطلاعات موردنیاز پردازنده گرافیكی با حداقل تأخیر است.



پهنای باند حافظه:
پهنای باندی كه میان حافظه موجود درeDRam و واحد Logic (منطقی) وجود دارد حدود 256 گیگابایت در ثانیه است كه ارتباط سریع میان این دو واحد را با كمترین تأخیر مهیا می‌كند. از طرفی، واحد پردازش گرافیكی با پهنای باند 32 گیگابایت در ثانیه با واحدLogic در ارتباط است كه این مقدار از رابطه زیر قابل محاسبه است:


پهنای باند‌*‌‌تعداد دستورالعمل در هر سیكل* فركانس میان پردازنده و واحدLogic
2 * 2 * 46 =23 GB/S گیگاهرتز


همچنین پهنای باند میان حافظه گرافیكی و پردازنده گرافیكی در این كنسول 4/‌22‌‌‌گیگابایت در ثانیه است كه از رابطه زیر قابل محاسبه است:


پهنای باند حافظه * تعداد دستورالعمل در هر سیكل * فركانس حافظه
4/22 ‌ =‌128‌ * ‌2‌ * ‌700‌


واحد پردازش گرافیكی و پردازنده مركزی در این كنسول با پهنای باند 6‌/‌21 گیگا بایت در ثانیه با یكدیگر ارتباط دارند كه در این ارتباط روی لبه صعودی و نزولی سیگنال 8/10 گیگا بایت اطلاعات در ثانیه تبادل می‌شود. پل‌جنوبی در این كنسول با پهنای باند یك گیگابایت در ثانیه با پردازنده گرافیكی در ارتباط است كه این عامل ارتباط سریع میان دسته‌های بازی و سایر قطعات جانبی را با پردازنده مركزی میسر می‌سازد.



واحد پردازش صوتی


واحد پردازش صوتی در كنسول XBOX 360 از دقت 48‌كیلوهرتز شانزده بیت در هنگام پخش فایل‌های صوتی پشتیبانی می‌كند. این واحد پردازش از نوع 32 بیتی است و در هر ثانیه قادر به پردازش بیش از 256 نوع صدای مختلف است. این پردازنده صوتی از صدای 1‌/‌5‌كانال برای پردازش صدای بازی‌ها پشتیبانی می‌كند. شركت مایكروسافت این واحد پردازش صوتی را مجهز به رمزگشایXMA كرده است كه بیشتر برای پردازش فرمتWindows Media Audio Pro به كار می‌رود.


درایو نوری


درایو نوری این دستگاه با كنترلرSATA به كنسول متصل می‌شود و حداكثر از سرعت21X پشتیبانی می‌كند. این درایو نوری در دو نوع مختلف برای كنسول XBOX 360 معرفی شده است. نوع اول كه توسط شركت LG و هیتاچی طراحی شده بود كه در هنگام فعالیت باعث ایجاد نویز قابل شنیدن در محیط می‌شد. این درایونوری از لرزش و نویز نسبتاً بالایی در هنگام فعالیت برخوردار بود.


نوع دوم این درایو نوری توسط شركت توشیبا و سامسونگ طراحی شد كه جایگزین درایو قبلی این كنسول گردید. این درایو نوری از كارایی بالاتر و نویز كمتری نسبت به نسخه قبلی برخوردار است. شركت مایكروسافت قرار است یك درایو نوری خارجی با قابلیت پشتیبانی از فرمتHD-DVD را ارائه نماید.


هدف از ارائه این درایو مقابله با فناوریblu-ray شركت سونی است كه به عنوان رقیب اصلیHD-DVD شناخته می‌شود. البته به گفته مدیر فنی كنسولXBOX در بخش ژاپن شركت مایكروسافت بازی‌های 360‌‌XBOX را روی دیسك‌های نوریHD-DVD ارائه نمی‌كند و این دیسك‌ها برای نمایش فیلم و ذخیره اطلاعات كاربرد خواهد‌‌داشت.



تشخیص مشكلات فنی



شركت مایكروسافت برای نمایش اشكالات موجود در سیستم XBOX 360 یك ایده‌ای جالب را به كار برده است. در این حالت اطراف چراغ سبز پاور یك نور قرمز روشن می شود كه به وسیله آن می‌توان به تعدادی از مشكلات موجود در كنسول XBOX 360 پی برد. همچنین برای این كه كاربر بتواند به راحتی مشكل موجود در دستگاه خود را تشخیص دهد، مایكروسافت این دایره مركز را به چهار قسمت كلی تقسیم كرده است كه روشن شدن هر یك نشانه بروز یک مشکل خاص در کنسول خواهد بود.



 


ساعت فلش
تصویر روزگالری عکس
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
کد جست و جوی گوگل

جاوا اسكریپت

كد ماوس